A pénzügyi szektor digitalizációjának szakértője

Pénzügy és informatika

Pénzügy és informatika

A digitalizációs forradalom a biztosítási piacot is átformálja

2022. szeptember 08. - Pénzügy és informatika

Az új technológiák megjelenése nem csupán új lehetőségeket teremt: új kockázatokat is. Ezen rizikók egységes, biztonságos és innovatív platformokon keresztüli kezelése komoly kihívásokat tartogat a pénzügyi fejlesztésekkel foglalkozó IT-cégek számára.

frontx_socialpost_1200x6302.jpg

Ahogy azt legutóbbi, a pénzintézetek működésének digitalizációjával foglalkozó bejegyzésünkben is írtuk, az elmúlt évek komoly változást hoztak a pénzügyi szektor működésében. A modern informatikai megoldások térnyerésével, és a mind technológia-tudatosabbá váló ügyfelek belépésével egyre fontosabbá válnak a mobilalkalmazásokon keresztül is jól használható ügyintézési felületek. Jelentős versenyelőnyt jelent, ha egy applikáció felhasználóbarát, könnyen és gyorsan használható, ezért egyre fontosabbá válik az ezeket kiszolgáló hálózati, informatikai és biztonságtechnikai rendszerek fejlesztése és implementálása is.

A digitális eszközök és az azok működését megalapozó technológiák ma már életünk integráns részét képezik, és ezzel a változással a bankok mellett a biztosítók is igyekeznek lépést tartani. A pénzügyi szektor működése, folyamatai elképesztő ütemben digitalizálódnak – de ez nem csak új lehetőségeket, hanem új kihívásokat is jelent a piac számára.

Dinamikusan változó, turbulens környezet

A biztosítási szektor digitalizációjával párhuzamosan új, eddig ismeretlen kockázatok jelennek meg, amelyek az eddiginél jóval dinamikusabban és kiszámíthatatlanabbul változó, turbulens környezetet teremtenek. És itt nem csak a legkézenfekvőbb veszélyre, a jelentős adatvesztéssel fenyegető IT-biztonsági kockázatokra gondolunk. Önmagában már az is új kihívásokat hozhat, hogy a biztosításokat egyre inkább új, informatikai alapú rendszereken keresztül, új szereplők közbeiktatásával, új metódusok mentén kötik. Mindeközben alapvetően átalakulnak az ügyfélkezelési folyamatok, és a változó igényekre és lehetőségekre reflektálva a biztosítóknak folyamatosan frissíteniük kell a termékpalettájukat is.

Nézzünk egy konkrét példát: míg a kötelező gépjármű felelősségbiztosításunkat néhány éve még az autókereskedőknél kötöttük, ma már a legtöbben hosszas böngészést, a különböző ajánlatok összehasonlítását követően az interneten tesszük meg. Egyre inkább jellemző, hogy a biztosítók az ügyfeleiket online alkuszokon keresztül érik el – ehhez azonban elengedhetetlen az egyes termékekkel kapcsolatos árazási és szerződéskötési folyamatok hatékony és biztonságos informatikai támogatása. Mindez folyamatos kihívások elé állítja a cégeket, amelyeknek olyan új eszközöket, technikai megoldásokat kell bevezetniük és folyamatosan naprakészen tartaniuk, mint az online webszervizek vagy az automatizált kötvényesítési folyamatok.  

Nagy piac, nagy falat

Minél nagyobb, diverzifikáltabb online portfóliót akar kiépíteni magának egy biztosító, annál nehezebb a dolga. Vegyük például azt az esetet, amikor egy cég szeretne több termékcsoportra (pl.: elektronikai eszközökre, háztartási és kerti gépekre, bútorokra stb.) is érvényes kiterjesztett garanciabiztosítást kínálni az ügyfeleinek. Nagy falat, hiszen, ha a lehető legtöbb potenciális ügyfelet akarja megszólítani, több ezer különféle üzleti modell, ügyfélkezelési folyamat szerint működő, különféle pénzügyi, értékesítési és CSM-rendszert használó webshop számára kell olyan árazási opciókat, szerződéskötési folyamatokat biztosítania, amelyek átláthatók és egyszerűen használhatók mind az üzemeltetők, mind az ügyfelek számára. Mindezt ráadásul egy olyan környezetben, ahol a webáruházak tulajdonosainak általában se kellő tapasztalata, se anyagi erőforrása nincs arra, hogy ezeket a folyamatokat zökkenőmentesen adaptálni képes informatikai struktúrákat építsenek ki. A piac e tekintetben nagyon fragmentált.

A feladat tehát adott: ha a biztosítók szeretnék kiaknázni ezt a komoly lehetőségekkel kecsegtető, rendkívül kiterjedt piacot, megoldást kell találniuk arra, hogy hogyan építsék be saját informatikai megoldásaikat több ezer, egymástól független, eltérő technológiát használó webshopba, és hogyan kínáljanak megfelelő jogi garanciákkal biztosító, rugalmas árazást leendő ügyfeleik számára. Képesek lehetnek erre a mai digitális megoldások felhasználásával? Véleményünk szerint csak akkor, ha találnak olyan szolgáltatót, amely rendelkezik az ehhez szükséges informatikai megoldásokkal, illetve a különféle bonyolult feladatok – pl.: a kárrendezési folyamatok – menedzselésére alkalmas speciális felületekkel.

Nincsenek dobozos megoldások

Adja magát a kérdés: vannak-e ilyen, mindenki számára elérhető megoldásokat kínáló szolgáltatók? A rövid válasz az, hogy nem: a fent sorolt problémákra sajnos ma még nincsenek azonnal bevethető, „dobozos” megoldások.

Vegyünk egy másik példát. Ma már Magyarországon is szép számmal megjelentek különböző B2B ökoszisztémák, platformok, amelyek egy-egy szolgáltatáscsoportra teljesen digitalizált platformként jelennek meg, például digitalizált beszerzési szolgáltatásokat nyújtanak a vállalatoknak. Ezek a rendszerek lehetővé teszik a cégeknek, hogy szinte teljes egészében digitális megoldásokat használó „profi beszerzőkhöz” delegálják saját beszerzési és logisztikai feladataikat.  Amennyiben ezek a platformok széles körben elterjednek, könnyen beláthatjuk, hogy bizonyos biztosítási termékek értékesítése is át kell kerüljön ezekre a platformokra, mivel a tranzakciók is itt fognak megtörténni, amelyekhez a biztosítások kapcsolódnak (pl. szállítmánybiztosítás, projektbiztosítások stb.)  Ha a biztosítók ezeken a platformokon szeretnének értékesíteni, könnyen belátható, hogy a folyamatokba épülve kell megjelenniük.  Ez az értékesítési és adminisztratív folyamat merőben más lesz, mint a mostaniak. Hasonló mértékű változást várhatunk ezen a területen, mint az online gépjármű biztosítási alkuszok megjelenésével.

Utópia? Talán már nem az. Bizonyos szempontból a Google, a Facebook, az Alibaba, az Amazon és az Airbnb is hasonló utat jár be. B2C platformként indultak, de egyre inkább B2B platformként működik: olyan felületekként, amelyek már ma is képesek egy-egy vállalati vagy ügyféligényre teljes körű megoldásokat nyújtani. És – legyünk optimisták – innen már csak egy jókora „macskaugrás” a hasonló elveken működő, hasonló szolgáltatásokat nyújtó B2B platformok megjelenése. Ehhez pedig a biztosítóknak is alkalmazkodniuk kell, mert az ügyfeleiket ezeken a platformokon fogják majd elérni.

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyesinformatika.blog.hu/api/trackback/id/tr2817927141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása