A pénzügyi szektor digitalizációjának szakértője

Pénzügy és informatika

Pénzügy és informatika

Az automatizáció, a digitális ügyfélélmény javítása és a low-code/no-code megoldások dominálhatják a pénzügyi IT-piacot 2023-ban

2023. január 11. - Pénzügy és informatika

symbolize-change-from-2022-new-year-2023-2023-happy-new-year-concept_optimized.jpeg

A gazdasági visszaesés miatt 2023-ban továbbra is kiemelten fontosak lesznek az érdemi költségcsökkentést lehetővé tévő megoldások a cégek számára.

A digitális értékesítési és ügyfélkezelési rendszerek a B2C után a B2B szektorban is elterjedtté válhatnak, és a feszes munkaerőpiaci helyzet miatt várhatóan nagyon megnő majd a kereslet a különösebb programozói ismeretek nélkül használható „drag and drop” rendszerek iránt.

Az idei év kilátásait latolgatva egyre biztosabbnak látszik, hogy a gazdasági válság és az annak nyomán fellépő recesszió fenyegetése miatt a banki és biztosítási szférában is a költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés áll majd az informatikai fejlesztések középpontjában. Idei első cikkükben bemutatjuk azokat a trendeket és területeket, amelyek 2023-ban várhatóan meghatározzák majd a szektor fejlesztéseit: azt, hogy milyen új vagy korábban kevésbé elterjedt megoldásokat vethetnek be a pénzintézetek, pénzügyi szolgáltatók költségeik lefaragása és piaci helyzetük stabilizálása, megőrzése érdekében.

Egyre fontosabbá válik az automatizáció

Az elmúlt évek egyik legmeghatározóbb makrotrendje a folyamat-automatizáció volt: a vállalatok egyre több munkafolyamat, sőt sok esetben komplett szervezeti részfolyamatok elvégzését bízták munkatársaik helyett fejlett informatikai megoldásokra. Ennek két meghatározó oka a drága munkaerő és – némiképp paradox módon – ennek látszólagos pandantja, a jól képzett munkavállalók hiánya volt. Szakértőink szerint ez a trend idén is folytatódni fog: egyre kifizetődőbbé válik majd az olyan, viszonylag egyszerűbb, kevés szakmai tudást, tapasztalatot követelő feladatok automatizálása, mint az adminisztratív teendők, az adatrögzítés, a díjkönyvelési és függő díjkönyvelési folyamatok, a hitel- és tranzakciórögzítés vagy épp a kimenő levelek küldése.

Új jelenség, hogy a különféle MI-technológiákat hasznosító chatbotoknak köszönhetően egyes összetettebb kommunikációs folyamatok is automatizálhatóvá válhatnak. Nem véletlen, hogy egyre elterjedtebbé válnak a vállalaton belüli adatáramlást, információcserét segítő okos virtuális asszisztensek, amelyek a front-office és a back-office közötti párbeszédet támogatva gördülékenyebbé tehetik például az olyan feladatok ellátását, mint a termékspecifikus kérdések megválaszolása vagy az ügyfélkezelés.

Fontos, hogy bár a kifelé irányuló kommunikációban már ma is fontos szerep jut a chatbotoknak – a telekommunikációs-szolgáltatók, webáruházak mellett a nagyobb bankoknak, biztosítóknak is vannak ilyen megoldásaik –, ezek egyelőre csak általános ügyféltájékoztatási feladatok ellátására alkalmasak; az olyan pontos azonosítást igénylő folyamatokat, mint amilyen az üzletkötés vagy a konkrét szerződésekkel kapcsolatos ügyintézés a GDPR adatvédelmi rendelet skrupulusai, illetve a megfelelő protokollok hiányában még nem tudják ellátni.

Középpontban a digitális ügyfélélmény javítása

Mindennapjaink szédítő tempóban digitalizálódnak, az ügyfelek mind nagyobb hányada igényli, hogy a megszokott ügymenet helyett online, az otthonából intézhesse banki és biztosítási ügyeit. A COVID-járvány hatalmas lökést adott az e-commerce-nek; nem véletlen, hogy a pénzintézetek is egyre nagyobb erőforrásokat és energiát fordítanak szolgáltatásaik modernizációjára, az általuk kínált digitális ügyfélélmény javítására. Egyre több bank és biztosító törekszik arra, hogy online toborozzon ügyfeleket, akiket aztán különféle könnyen, kényelmesen, biztonságosan használható internetes szolgáltatásokkal igyekeznek kiszolgálni. Ha úgy tetszik, maga az üzlet is „digitalizálódik” – olyannyira, hogy a szakértők szerint a magánügyfelek (B2C) után egyre inkább a vállalati ügyfeleket (B2B) is ilyen csatornákon keresztül érhetik majd el a pénzügyi szolgáltatók.

Ez az oka annak is, hogy a 2023-as év egyik meghatározó fejlesztési trendje a digitális ügyfélélmény javítása lehet. A bankok, biztosítók várhatóan jelentősen kiszélesítik majd digitális portfoliójukat, és a jelenleginél jóval többféle online is elérhető terméket kínálnak majd a B2B-kliensek számára is – legyen szó akár hitelfelvételről, akár befektetéskezelésről, akár fizetési megoldásokról. Ami természetesen azt is jelenti, hogy a digitális ügyfélélmény javítását célzó fejlesztésekkel foglalkozó cégeknek jó évük lehet jövőre.

A low-code/no-code lehet a megoldás az akkut szakemberhiányra

Mivel a képzési intézetek nem képesek lépést tartani a cégek rohamosan növekvő igényeivel, világszerte egyre inkább hiányszakmává válik a kódolás, programozás. Erre a mind sürgetőbbé váló problémára jelenthetnek megoldást a low-code/no-code rendszerek, amelyek lehetővé teszik, hogy felhasználóik komolyabb programozási tudás nélkül, egyszerű „drag and drop” műveletekkel, rajzolással, paraméterezéssel hozzanak létre különféle nagyvállalati környezetben is jól használható szoftvereket, alkalmazásokat. A piac annyira komoly, hogy már a Microsofthoz hasonló, multinacionális szoftveróriások is felfigyeltek az abban rejlő lehetőségekre – a redmondiaknak több ilyen megoldásuk is van, köztük az egyre népszerűbbé váló Microsoft Power Apps –, és kisebb szolgáltatók is bekapcsolódtak a versenybe, köztük hazai cégek is.

Szakértőink szerint ezek a low-code/no-code megoldások lehetnek jövőre a pénzügyi IT-piac igazi slágertermékei, hiszen – mivel ugyanazoknak a biztonsági sztenderdeknek kell megfelelniük, mint a hagyományos módszerrel fejlesztett rendszereknek – különösebb rizikó nélkül integrálhatók a szervezetek meglévő architektúrájába, alkalmazástérképébe. Persze, ehhez az is kell, hogy a cégek megfelelően kidolgozott, rugalmas és naprakész fejlesztési stratégiával rendelkezzenek – és az is, hogy ne akarjanak mindent ezekkel az eszközökkel megoldani, mert ezek az „összelegózott” rendszerek a mai fejlettségi szintükön inkább még csak az olyan egyszerűbb feladatok ellátására lehetnek igazán alkalmasak, mint a beszerzési, számlajóváhagyási vagy HR-beléptetési folyamatok kezelése.

A modern informatikai megoldások fejlesztése jelenthet megoldást a válságból való kilábalásra

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy 2023-ban elsősorban a haladó szellemiségű, újító informatikai fejlesztések nyújthatnak hatékony megoldást a vállalatok sokasodó problémáira. A szervezetek belső működését, munkafolyamatait egyszerűbbé tévő fejlesztések pénzt és időt spórolhatnak a cégek számára – miközben lehetővé teszik, hogy – ahogy azt korábbi cikkeinkben is írtuk – meglévő munkaerejüket átképzéssel, továbbképzéssel olyan területekre csoportosítsák át, amelyek erősítésével a korábbinál több hozzáadott értéket termelhetnek – így megerősítve vállalatuk piaci pozícióját.

2023 vízválasztó év lesz valamennyiünk számára. Olyan év, amely komolyan próbára teheti a cégek, szektorok, sőt, az egész globális gazdasági közeg teljesítőképességét és „ütésállóságát”. Ugyanakkor olyan év, amely lehetőséget nyújt arra, hogy új módszereket, metodológiákat, megoldásokat próbáljunk ki: olyan újításokat vezessünk be, amelyek hosszú időre meghatározhatják a versenyszféra jövőjét.

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyesinformatika.blog.hu/api/trackback/id/tr3418023988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása