A pénzügyi szektor digitalizációjának szakértője

Pénzügy és informatika

Pénzügy és informatika

Nyakunkon a válság, a digitalizáció húzhatja ki a vállalatokat a slamasztikából?

2022. október 12. - Pénzügy és informatika

Az automatizáció, a robotizáció és a digitalizáció lehetőséget teremt a cégeknek arra, hogy a kedvezőtlen gazdasági környezet – a romló piaci helyzet, a költségek emelkedése, a kiélezett munkaerőpiaci verseny – ellenére is fenntarthatóan működjenek. Ehhez azonban komoly stratégiai döntéseket kell meghozni: a költségoptimalizálás érdekében új alapokra kell helyezni vállalatunk működését.

Bekopogtatott a válság. Ma már egyértelműen látszik, hogy COVID-járvány, az orosz-ukrán háború és az ezek nyomában járó gazdasági problémák – mint az ellátási láncok összeomlása, a működési költségek növekedése, vagy az egyre feszesebbé váló munkaerőpiac – véget vetnek az elmúlt évtizedek konjunktúrájának. Romlanak a piaci lehetőségek, bizonyos költségelemek trendszerűen emelkednek – miközben a versenyszférában továbbra is folyamatosan nőnek a bérek, és egyre nehezebb jól képzett munkaerőt toborozni – legyen szó programozókról, szakértőkről vagy adminisztratív munkatársakról.

 

businessman-pointing-his-presentation-futuristic-digital-screen.jpg

 

A folyamatosan nehezedő gazdasági helyzetben egyre fontosabbá válik a működési költségek csökkentése. Igen ám, csakhogy egy ilyen bonyolult, sokváltozós helyzetben a bevett módszerek már nem működnek: kénytelenek vagyunk alapvetően átszabni szervezeteink mindennapi működését, új, az automatizáció, a robotizáció és a digitalizáció lehetőségeit kihasználó stratégiákat kidolgozni és rendszerbe állítani.

A digitális technológia jelentheti a megoldást

A digitális technológiák lehetőséget teremtenek a vállalatok stratégiai szintű átalakítására, amivel hosszútávú, fenntartható költségcsökkentést érhetünk el. Az alábbiakban sorra vesszük, hogy pontosan milyen változtatási lehetőségeket kínál a modern megoldások bevezetése.

  • Új üzleti modell kialakítása:

A digitális megoldások segítségével új alapokra helyezhetjük vállalatunk működését. Például úgy, hogy – ahogy arról egy korábbi blogbejegyzésünkben is írtunk – az online térbe helyezzük át az értékesítési tevékenységünket. Ma már a fizikai boltok helyett egyre többen az internetes webshopokban szerzik be azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyekre szükségük van – legyen szó egy háztartási gépről vagy egy autó kötelező biztosításáról: kézenfekvő tehát, hogy olyan üzleti stratégiát dolgozzunk ki, amely a hagyományos, értékesítőkre alapuló tranzakciók helyett erre a modellre támaszkodik.

  • Folyamat-automatizáció:

A legegyszerűbb, gyakorlatilag azonnal realizálható megtakarítást kínáló módszer, ha az eddig dolgozók által végzett munkafolyamatokat részben vagy egészben automatizáljuk. Nyugalom, nem kell azonnal hatalmas rendszerátalakításra, új bevezetésekre gondolni, ma már számos olyan hatékony folyamat-automatizáló megoldás (ún. RPA-megoldás) létezik, amelyekhez nem kell a jelenlegi rendszereket lecserélni: elég a meglévő, (pl.: az Excel-alapú folyamatokat) automatizálni. Könyvelési és adminisztrációs lépések százait válthatjuk ki az ilyen megoldásokkal; egy-két fázis automatizálásával radikálisan csökkenthető a szükséges emberi erőforrás mértéke – és ezzel a bérköltségek is.

  • Belső folyamatokat támogató eszközök:

A belső folyamatok optimalizációja szintén remek lehetőségeket kínál a költségcsökkentésre. Csak hogy néhány példát említsünk: a callcenteres kollégák munkáját kiválthatjuk chatbotokkal, a felhasználói e-maileket kezelhetjük sztenderdizált, akár félautomata levélküldő megoldásokkal, és rendszerbe állíthatunk adat vezérelt, automatizált B2B-ajánlatadási folyamatok is.

  • Munkafolyamatok kiszervezése egy digitális alapokon működő alvállalkozóhoz:

Nem szabad elfelejtenünk, hogy nem mindig a saját beruházás hozza a legjobb eredményeket. Akár egy támogató üzleti területet is bátran kiszervezhetünk egy olyan alvállalkozáshoz, amely a miénknél hatékonyabb módszerekkel dolgozik: olyan üzleti szolgáltatásokat kínál, amelyek révén nagymértékben csökkenthetjük a költségeinket. Szintén egy korábbi blogcikkünkben  írtunk azokról az, egyre népszerűbbé váló online B2B-platformokról, amelyek (pl.: a különféle beszerzési platformok, vásárterek) nagymértékben leegyszerűsíthetik a vállalatok működését; ne féljünk élni az ezek kínálta lehetőségekkel.

Általánosságban elmondható, hogy a vállalatok sok különféle módon elindulhatnak a digitalizálódás útján. A digitális transzformáció nem „egyszeri feladat”, inkább egy folyamatos átalakulás, áramvonalasítás, korszerűsítés, amely – ha okosan tervezzük meg és vezényeljük le – minden egyes lépésével hatékonyabbá teszi cégünk működését.

A hangsúly, mint minden stratégiai szintű átalakításnál, itt is az okos tervezésen van. Mielőtt belevágnánk egy szervezeti szintű modernizálásba, szükségünk van egy olyan, az egész cég működésére kiterjedő digitális transzformációs stratégiára, amely pontosan, lépésekre lebontva lefekteti, hogy milyen időablakban, milyen eszközökkel, milyen változásokat szeretnénk elérni.

Jó hír, hogy egy digitális transzformációra szakosodott alvállalkozó csapat tudása és tapasztalata nagymértékben megkönnyítheti és lerövidítheti számunkra ezt a folyamatot. A szakértői támogatás egy hosszútávon megtérülő befektetés, mellyel biztosíthatjuk vállalatunk fenntartható és prosperáló működését.

A bejegyzés trackback címe:

https://penzugyesinformatika.blog.hu/api/trackback/id/tr1217952550

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása